
I projektet Generativ AI – från hot till möjlighet arbetar vi med innovation av affärsmodeller och med hur man transformerar från nuläge till de nya affärsmodellerna. Fokusgruppen består av arkitekter, teknikkonsulter och företag som arbetar med digitala affärsmodeller i samhällsbyggnadssektorn. Vi arbetar med scenariobaserade workshops som är upplagda enligt entreprenöriell metodik.
Kontakta projektledare Petra Svensson Gleisner
I samarbete med experter utvecklar och prototypar fokusgruppen affärsmodeller som testas på potentiella kunder. Gruppen arbetar också med backcasting för att undersöka hur företag kan lyckas med transformation till de nya affärsmodellerna. Vi har pratat med projektledaren Petra Svensson Gleisner, arkitekt och affärsutvecklare på IHOP.
Hej Petra, varför ska jag engagera mig i projektet?
– Generativ AI är en teknik som kan förändra samhällsbyggandet i grunden. Här finns stor möjlighet till värdeskapande samhällsnytta. Samtidigt utmanas arkitekternas och teknikkonsulternas traditionella affärsmodeller. Med generativ AI kan vi effektivisera många av våra traditionella uppgifter. Tjänster och roller kommer att förändras eller försvinna samtidigt som nya roller tillkommer.
– Genom projektet sätter vi oss i förarsätet istället för att springa efter i våra försök att hänga med. Det är en förutsättning för att fånga potentialen hos generativ AI och skapa värde för både företag och samhälle. Under workshopparna arbetar fokusgruppen nära experter inom AI, dataflöden, betedndeförändringar samt innovation och transformation av affärsmodeller. Experterna kommer både från akademi och praktik. Därigenom får gruppen tillgång till den mest aktuella kunskapen inom området. Genom arbetet får gruppen också insikter i hur kunderna tänker. Slutligen undersöker också gruppen genomförbarheten med att implementera de nya affärsmodellerna genom att arbeta med backasting. Sammantaget hoppas vi att detta ska ge medlemmarna i fokusgruppen konkret inspiration och idéer som kan hjälpa dem att lyckas med affärsutvecklingen på sina egna företag.
Hur går deltagandet till?
– Som medlem i fokusgruppen deltar du i ungefär sex heldagsworkshoppar på plats i Stockholm. Det kan också tillkomma några kortare Teams-möten och mindre arbetsuppgifter mellan workshopparna. Arbetet sker under första delen av 2025 och våra träffar kommer ligga ungefär en gång i månaden. Allt arbete sker med inkind-tid, men det tillkommer inga avgifter för att delta.
Vem möter jag genom mitt engagemang?
– Fokusgruppen består av 30-50 personer. Här möter du bland annat arkitekter, teknikkonsulter och digitaliserare. Syftet är, utöver att innovera och utveckla projektet, att skapa en kontaktyta för kunskapsutbyte, inspiration och affärssamarbeten.
– Du får också prototypa affärsmodeller som testas på möjliga kunder. Det ger en verklighetsförankring och värdefull kunskap som du kan ta med dig i din egen affärsutveckling.
Vem söker vi?
– Vi söker nu framför allt teknikkonsultföretag och företag med digitalisering som affärsmodell för att få till en bra blandning i gruppen. De personer som representerar företag bör vara relativt seniora och ha vana av att arbeta med företagsstrategiska frågor inom områden som affär, verksamhetsutveckling, tjänsteutveckling och digitalisering. Även personer med stark relevant spets- eller fackkompetens är varmt välkomna.
Projektledare för projektet är Petra Svensson Gleisner, arkitekt och affärsutvecklare på IHOP. Biträdande projektledare är Ivana Kildsgaard hållbarhetschef på Tengbom och Fredrik Nystedt, brandingenjör på Briab som även arbetar med digital utveckling. Projektet är ett Strategiskt Innovationsprojekt inom Smart Built Environment.