Byggherrars innovativa upphandlingsstrategier är ett strategiskt projekt i Smart Built Environment som syftar till att utarbeta ett koncept med konkreta metoder och strategier för upphandling som möjliggör innovation hos små och medelstora byggherrar. Läs mer om projektet.
Hej Matilda, vad ser du som det viktigaste resultatet av arbetet?
Slutrapporten är skriven av Matilda Höök, iTid Tarinfo AB.
– Det viktigaste resultatet är konceptet InnoVera. Konceptet innefattar en metodik och en digital innovationsportal. Här kan små och medelstora byggherrar öka sin innovationsförmåga med strategier, metoder och arbetssätt. Här finns en tydlig struktur för att nå uppsatta mål och för att hantera utmaningar. InnoVera är utformad som en facilitator för att beställarorganisationer ska förstå, vilja och kunna utforma upphandlingar som bjuder in till innovativa samarbeten. Det kan exempelvis handla om nya affärsmodeller, lösningar, tekniker, material och leverantörer.
Kan du berätta mer om hur det fungerar i praktiken?
– Ja, visst! Konceptet utgår från behov som sträcker sig bortom den traditionella upphandlingsstrategin. För att övervinna de hinder som finns krävs en mer holistisk strategi och en förståelse för de många faktorer som påverkar upphandlingsprocessen. Här inkluderas bland annat organisationens målsättningar, organisationsstruktur, ledarskap, kultur och beteenden. InnoVera stöttar små och medelstora byggherrar i den omställningen.
InnoVera beskrivs som en facilitator, vad innebär det?
– Med hjälp av konceptet skapas en organisatorisk förmåga som stöttas av en digital teknisk lösning. Vi vill skynda på omställning och transformation inom upphandling, och då måste vi få människor att känna, tänka och agera på ett annat sätt än de gör idag. Ledare och medarbetare i byggherreorganisationer behöver gå från måsten till vilja. Konceptet har en genomförandestruktur som tar organisationen genom processen för att förstå: "Varför vi behöver göra en omställning", "Hur vi ska tänka och agera" och "Vad vi behöver göra för att ta oss från det läge där vi är idag". Vi skapar ett nytt läge som ligger närmare där organisation vill vara.
– Facilitatorn består av upplägget och innehållet i konceptet, tillsammans med den digitala portalen som stöttar i det som vi kallar för struktur och minne. Vi behöver mänskliga coacher för att påverka organisationens riktning. Vi tar också hjälp av den digitala coachen i InnoVera som har ett utomordentligt bra minne, och en struktur att följa och hålla sig fast vid.
Vem ser ni som mottagare av resultaten?
– Mottagare av resultaten är framförallt konceptets användare – små och medelstora byggherrar. Vi attraherar också konceptets utförare, så som managementkonsulter med kunskap och erfarenhet inom förändringsledning och byggandets kontext och kultur.
Hur hoppas ni att mottagarna ska ta resultaten vidare?
– Resultatet behöver spridas på två sätt. Vi vill att det sprids av byggherrar som ser behovet av en ökad innovationsförmåga och som efterfrågar stöd av ett coachat koncept. Vi vill också nå managementkonsulter som ser konceptet som en produkt med byggherrar som kund. För att konceptet ska spridas i en större omfattning behöver det genomföras verkliga case hos byggherrar, som visar på det resultat som konceptet ämnar bidra till.