Rapporten är skriven av: Charlotte Svensson Tengberg, Robert Grahm, Gustav Jansson, Henrik Eriksson, Björn Berggren, Alice Stilgård, Skanska Sverige AB och LTU, Luleå Tekniska Universitet
Byggbranschen jämförs ofta med andra branscher som till exempel bilindustrin i syfte att påvisa skillnader (och tillkortakommanden). Jämförelserna hanterar ofta kvalitet, produktivitet och arbetssätt. Ett arbetssätt som har lyfts upp är kravhanteringen inom byggbranschen, och möjligheterna till att föra in systematisk kravhantering med inspiration från till exempel läkemedelsindustrin.
Projektet syftar till att öka effektivitet och minska kvalitetsproblem genom att bidra till systematisk kravhantering i byggbranschen. Detta görs genom att en för byggbranschen anpassad modell för systematisk kravhantering på rimlig nivå identifieras, och att funktionalitet och kompabilitet hos arbetssätt och systemstöd implementeras i ett pilotprojekt.
Potential för ökad effektivitet och minskade kvalitetsbristkostnader
Det finns en potential för ökad effektivitet och minskade kvalitetsbristkostnader i byggbranschen genom systematisk kravhantering. En framtida vision är ett system stöd som följer genom hela processen och hanterar krav från kravidentifiering till validering, där krav hela tiden är kopplade och spårbara. Utifrån denna vision har detta projekt genomförts med syfte till att vara ett delsteg med två projektmål:
- Utarbeta en för byggbranschen praktiskt anpassad modell för systematisk kravhantering inom husbyggnad. En rimlig och funktionell nivå för kravnedbrytning identifieras.
- Studera funktionalitet och kompatibilitet hos arbetssätt och systemstöd genom att implementera i ett pilotprojekt inom husbyggnad.