Resultatrapporten är skriven av:
- Christian Koch, Högskolan i Halmstad
- Dimosthenis Kifokeris, Chalmers tekniska högskola
- Donia Aslanzadeh, Robert Dicksons Stiftelse
- Jan Kohvakka, Incoord InstallationsCoordinator AB
Det är idag en utmaning att beställaren inte alltid får den produkt eller den kvalitet som de beställt. Det finns flera anledningar till detta. Det kan exempelvis handla om att verifieringsprocedurerna är bristfälliga, på brister i beställarorganisationer eller på brister i egenkontrollsystemet.
Den årliga kostnaden för fel, brister och skador uppgår idag till cirka 100 miljarder kronor. För att minska problemen under planering, produktion och förvaltning har projektet utvecklat ett ett koncept för aktiv kvalitetsstyrning med fokus på mindre beställarorganisationer. Konceptet består av förändringsledning, utbildning, molnbaserad kvalitetskontroll, teknisk support och utveckling av ett webbgränssnitt anpassat till beställaren.
Jan Kohvakka, Incoord, berättar mer om resultaten i en intervju.
I projektet studeradas ett ombyggnadsprojekt av en mindre beställarorganisation i Göteborg i syfte att förstå vilka behov organisationen har när det kommer till aktivt kvalitetsarbete.
Vidare genomfördes intervjuer med representanter från beställarens organisation, projekterande företag samt från entreprenören. Under projektets gång hölls regelbundna fokusgruppsmöten med projektgruppen (utvecklingsprojektet) där forskare och beställaren deltog för att verifiera konceptets riktning och implementeringsmöjlighet.
ID: U10-2022-7
Utlysning: Utlysning 10
Projektledare: Jan Kohvakka, Incoord InstallationsCoordinator AB