Projektet arbetar med ett brett område och inleder med en kartläggning och omvärldsanalys som ska hjälper till med avgränsningar och prioriteringar. Arbete sker i projektgruppen med stöd av styrgrupp och referensgrupp.

En viktig prioritering är att säkerställa fortsatt utbildning och förvaltning av projektleveransen. Frågan om mottagare för projektets resultat följer med i projektets alla faser.

Projektledningsgruppen leder arbetspaketen och ser till att projektet levererar efter uppsatta mål. Även fastighetsägare, specialister och andra branschrepresentanter engagera sig och utför stora delar av arbetet.

Genomförandet av projektet är uppdelat i tre arbetspaket (AP) vilka övergripande beskrivs i punktform:

  1. Omvärldsspaning och nulägesanalys (AP1) – Inledande AP innehållande kartläggning och analyser av initiativ och trender inom digitaliserad fastighetsförvaltning, både nationellt och internationellt.

  2. Identifiering av kunskapsgap samt formulering av åtgärder (AP2) – AP innehållande fördjupade analyser och formera kunskapsgap kopplat till digital fastighetsförvaltning.

  3. Utveckling och genomförande av utbildningspilot (AP3) – Samlade resultatet och analyserna från AP1-2 kommer ligga till grund för framtagande av relevanta informations- och utbildningspaket, samt testning av detta med deltagande fastighetsägare.
Fakta

ID: S-2024-2
Bevilja6t i: Strategiska projekt 2024
Projektledare: Rikard Lindberg, Meta Fastighetsadministration AB