Samhällsbyggnadssektorn står inför stora möjligheter när det gäller att agera i en digital transformation av nuvarande tjänster och produkter och sättet att organisera produktionsmetoder och arbetsprocesser. Grunden för transformationen ligger i att de stora mängder data som samhällsbyggandet genererar skapar helt nya värdeskapande möjligheter vad gäller omorganisering och integrering av processer och därigenom också helt nya typer av affärer. Men vad krävs då för att utnyttja denna potential?

Samhällsbyggnadssektorn kan liknas vid ett ekosystem bestående av en mängd olika aktörer, såsom privata och offentliga byggherrar, bygg- och installationsentreprenörer, arkitekter, tekniska konsulter och materialleverantörer, som gemensamt skapar värde via de byggnader och den infrastruktur som planeras, projekteras, produceras och används. Traditionellt har värdeskapandet i detta ekosystem varit bundet till det fysiska byggobjektet, men den digitala transformationen innebär att värdeskapandet förflyttas från produktionen av det fysiska objektet till nyttjandet av stora mängder samhällsbyggnadsdata. Detta innebär i sin tur omfattande förändringar av ekosystemets organisering och utmanar hur företagen traditionellt producerar, levererar och använder sig av tjänster och produkter, då helt nya typer av affärer möjliggörs. Företag från andra ekosystem som är baserade på digitala affärsmodeller och även nystartade företag kan i detta komma att utmana sektorn. Inom samhällsbyggnadssektorn kommer en sådan utveckling – omställningen till ett nytt
digitalt affärslandskap – behöva relatera till helt nya affärsmodeller, kompetenser och relationer, både mellan företag och organisationer inom samhällsbyggnadssektorns ekosystem och till företag och organisationer i andra ekosystem. Det finns därmed ett stort behov av nya typer av värdekedjor och affärsmodeller för att samhällsbyggnadssektorns ska kunna hantera och använda en digital transformation på ett positivt sätt, både ur affärs- och samhällssynpunkt.

Medan samhällsbyggnadssektorns nya digitala affärslandskap kommer se radikalt annorlunda ut än det idag etablerade, så kommer omställningen bygga på hur företagen har jobbat tidigare och vilka investeringar som gjorts över tid. Detta är grunden för att lära och agera vidare som företag/organisation. Med utgångspunkt i
resultaten från ett tidigare projekt inom Smart Built Environment: Digitaliseringsdrivna värden och affärsmodeller i samhällsbyggnadssektorns ekosystem: En detaljerad framtidsspaning (Löwstedt & Sundquist,
2022), som tog fram framtidsscenarier för digital transformation, är målet med det här projektet att undersöka och skapa en djupare förståelse för själva omställningsförmågan för digital transformation inom samhällsbyggnadssektorn. Omställningsförmåga handlar om att använda och utveckla interna och externa kompetenser för att hantera en föränderlig omgivning. Med målet att skapa en översikt av nuvarande omställningsförmågor hos olika aktörer i sektorn och för sektorn som helhet, och hur en omställning därmed kan ske, är projektets syfte att identifiera, diskutera, och vara del i pågående och framtida omställningar av
digitaliseringsdrivna processer. Undersökningen bygger på att intervjua och samla aktörer som representerar inte enbart det nuvarande, utan också det gränsöverskridande och framtida ekosystemet (de av det tidigare projektet identifierade aktörerna Samhällsbyggarna, Digitaliserarna och Game Changers, samt aktörer från andra sektorer som genomgått omställning), för att förstå vilka interna och externa kompetenser och andra resurser som kan påverka omställningen och vad som kan vara möjliga framgångsfaktorer.

Fakta

ID: S-2023-3
Beviljat i:
Strategiska projekt 2023
Projektledare: Malena Havenvid, KTH